Galleri Andersson/Sandström – galleriet som sätter Sverige på den internationella konstkartan

Galleri Andersson/Sandström är inrymt i luftiga lokaler med en imponerande takhöjd. Galleristen Andy Ludvigsson beskriver dem som ideala. I den forna fabriksbyggnaden finns en unik rumslighet som är fulländad för den konst som galleriet tillhandahåller.

Galleriet jobbar framförallt med internationell samtidskonst och inriktar sig i stor utsträckning på skulptur, verk som ofta kräver sin plats.Våra generösa lokaler passar bra för att visa skulptur”, förklarar Andy, som även ser att skulpturer börjar köpas av allt fler privata kunder. ”Jag tror att det har att göra med objektet, man vill skapa en plats åt konstverket. Det ligger något väldigt fint i det.” Utöver skulpturer finns idag ett stort intresse för unga konstnärer, många konsthandlare och spontanköpare söker sig till det nya och det oförutsägbara. Det kan vara nyligen utexaminerade konstnärer som vill tolka samtiden genom att titta tillbaka på konsthistorien.

Installationsbild från utställningen Tony Cragg – sculptures (2017)

I år har Galleri Andersson/Sandström funnits i Stockholm i tio år, men historien började i Umeå där grundarna Stefan Andersson och Sara Sandström Nilsson fortfarande bor. Stefan startade galleriet 1980 och Sara blev partner 1998. Sedan dess har mycket hänt. Galleriet samarbetar till exempel med Kungliga Djurgårdens förvaltning och med Balticgruppen i Umeå. Samarbetena går ut på att visa skulpturer utomhus i de två städerna. Umedalens skulpturpark har bidragit till att göra såväl Umeå som Sverige till viktiga aktörer på den samtida konstens världskarta. På Djurgården i Stockholm har de fått möjlighet att arbeta med stora namn som Tony Cragg och Jaume Plensa. ”Det har varit väldigt viktigt för galleriet”, förklarar Andy och fortsätter att berätta om konceptet som är ensamt i sitt slag. ”Skulptur känns även naturligt att placera offentligt. Det är något vi tycker är viktigt, att allmänheten ska få uppleva konst.”

Installationsbild från utställningen Katrin Westman – Disrobement (2016)

Ett stenkast från Vanadisplan ligger området Stockholm gallery district som utgör ett nav i huvudstadens konstscen. Här finns åtta gallerier samlade och Galleri Andersson/Sandström är det största av dem. ”Det är ett viktigt område, naturligtvis för oss gallerier men även för konstlivet i stort. Vi är ju konkurrenter med de andra gallerierna i området, men vi måste se att vi hjälper varandra.” Vernissager och samtalskvällar brukar samordnas mellan de olika gallerierna för att underlätta för besökaren. ”Här ska man kunna tillbringa några timmar och gå runt till de olika utställningarna.”

Följaktligen är det många som uppsöker Galleri Andersson/Sandström. ”Våra kunder kan vara precis vem som helst”, berättar Andy. Nästan hälften av dem är internationella, men även de stora konstsamlarna i Sverige söker sig till galleriet. ”Sen är det personer som kanske inte har en stor vana vid att köpa konst, utan snarare vill ha något fint hemma eller blir passionerat förälskade i ett verk. Antingen ser de verket på till exempel Instagram eller så besöker de galleriet fysiskt. Men samtidigt är det en stor skillnad mellan att se ett konstverk på skärm och att uppleva det i verkligheten.”

Louise Bourgeois, Eye Benches, 1996-97, black Zimbabwe granite (permanent installerad i Umedalens skulpturpark)

Det kan upplevas svårt att orientera sig om man vill handla konst. ”Ett gott råd är att lyssna till sina känslor och köpa något som du tycker om”, säger Andy. Samma sak menar hon gäller om man vill köpa konsten i investeringssyfte. ”Det är inte säkert vad verket kommer vara värt om tio år, då är det ju otroligt synd om man sitter där med ett verk som man inte tycker om. Det låter kanske klyschigt, men i första hand ska man lyssna till sitt hjärta. Så är det verkligen.” Galleristerna själva jobbar på samma sätt. Det måste kännas rätt hos Stefan, Sara och Andy för att de ska välja att samarbeta med en viss konstnär. ”Som kund måste man kunna lita på att galleristen har ett genuint intresse i sin konstnär och dess verk”, förklarar Andy. Men känner man sig osäker finns det hjälp att få. ”Ta råd av din närmsta gallerist. Vi kan förklara och se vad ni har för behov. Gallerierna står konstnärerna allra närmast.”

Emma Hartman, Tidal, 2016, olja på duk

Andy har dessutom uppmärksammat att fler väljer att prioritera att handla konst. ”Jag tror att det genuina och personliga är väldigt viktigt för människor idag. Därför känns det legitimt att köpa ett konstverk. Även om det kan kosta en del pengar så blir man delaktig i konstnärskapet, och därmed i konsthistorien. Man bidrar till exempel till att konstnärsyrket överlever, så det är mycket mer än ett objekt man köper. Och det är ju någonting som man kan njuta av varje dag.”

Galleri Andersson/Sandström
Hudiksvallsgatan 6
113 30 Stockholm

08 32 49 90
www.gsa.se