MENY
Per Jansson

Sälja.

När du ska sälja din bostad kan val av mäklare vara en av de svåraste frågorna. Vad ska du jämföra, vilka kriterier ska uppfyllas, vad ska prioriteras? Listan kan bli lång. Vi jobbar utifrån en tro att följande saker är avgörande; tillgänglighet, personlighet, kompetens, erfarenhet, lyhördhet och engagemang. Att känna trygghet samt ha goda chanser till ett högt slutpris tror vi också är viktigt.

Värdering.

För oss är det viktigt att göra en bra värdering, vi ogillar fantasisiffror av alla slag. Självklart är objektiva faktorer som läge och skick alltid viktiga, men också en rad andra saker, som till exempel en bostadsrättsförenings ekonomi, påverkar värdet. Vi vänder på alla stenar för att i samråd med dig kunna fastställa ett så korrekt utgångspris som möjligt. Dels för att du ska ha rätt förväntningar, men också för att en presumtiv köpare därigenom lättare kan bedöma sina möjligheter att förvärva bostaden.

Exponering.

Vi använder oss av professionella fotografer och våra prospekt är väl genomarbetade. Presentationen är det första intrycket och som bekant är det svårt att ändra på. Vi strävar efter att återge allt det unika i varje bostad på ett så begripligt och ärligt sätt som möjligt. Vi annonserar i SvD Perfect Guide, Hemnet.se och Booli.se, BostadsBoxen.se och självklart också på vår egen hemsida. Varje objekt matchas också mot vårt spekulantregister. Och i de fall du som kund önskar full diskretion handplockar vi de som vi tror är intresserade och kontaktar dem per telefon.

Visning.

Öppen visning eller visning för en eller några få intressenter i taget? Du väljer, kanske är en kombination det bästa. Oavsett visningsform, kommer vi att göra allt vi kan för att ta hand om de spekulanter som kommer och tittar. Det betyder att vi är pålästa och att vi har gott om tid. Vill du inför en visning ha hjälp av en homestagingkonsult har vi goda kontakter som vi gärna rekommenderar.

Budgivning.

Du bestämmer när du vill sälja. Vår roll är att förmedla varje bud till dig så att du hela tiden vet vad du ska förhålla dig till, du ska aldrig behöva undra vad som händer. Vi kollar varje lagt bud för att vara säkra på att det är seriöst och att budgivaren har sin finansiering klar. Vi tar också reda på eventuella önskemål om tillträdesdag eller andra villkor, allt för att alla ska kunna bjuda på samma premisser.

Att både köpare och säljare känner sig väl respekterade och trygga under budgivningen är viktigt. Det är på pricken lika stora summor det handlar om för båda parter och ingen ska behöva känna sig nervös eller orolig av orsaker som ligger hos oss.

Kontraktsskrivning.

När du har fått det bud du är nöjd med, är det dags för dig och köparen att underteckna köpeavtalet. De sker på vårt kontor så snart som möjligt efter budgivningens slut. Kan en av parterna inte vara närvarande går det alltid att lösa via fullmakt. Vanligtvis betalas 10% av köpeskillingen i handpenning inom en knapp vecka från det att köpeavtalet undertecknats.

Tillträde.

I god tid innan tillträdesdagen skickar vi papper till dig med all fakta du behöver, från tid och plats för mötet till preliminär likvidavräkning och eventuella praktiska detaljer.

På själva tillträdesdagen träffas du, köparen och mäklaren igen för att reglera resterande del av köpeskillingen. Detta sker vanligtvis hos oss. Fram till denna dag sköter vi de löpande kontakterna med banker och bostadsrättsföreningar och självklart finns vi även tillgängliga efter det att avtalet fullföljts.

En avslutad och förhoppningsvis lyckad affär.

När allt är klart hoppas vi att både du och köparen är nöjda, så nöjda att ni gärna återkommer till oss nästa gång det är dags för en bostadsaffär. Vi blir självklart också glada om ni rekommenderar oss till vänner och bekanta. Att få förtroenden gör oss stolta. Att också kunna förvalta dem gör oss ännu stoltare.

Tillbaka till toppen
Per Jansson Fastighetsförmedling AB. Karlaplan 1, 114 60 Stockholm
Tel 08 - 545 814 00. Fax 08 - 545 814 20.   info@perjansson.se