Modernity – unik skandinavisk 1900-talsdesign vid Östermalmstorg

Ett stenkast från vimlet på Östermalmstorg ligger designbutiken Modernity, som specialiserar sig på Skandinavisk formgivning från 1900-talet, med fokus på efterkrigsdesign.

Butiken grundades år 1998 av Andrew Duncanson, som hade flyttat över från Skottland två år tidigare och som nu driver butiken tillsammans med sin make, Isaac Pineus. Andrew hade gedigen erfarenhet inom detaljhandel och design men detta blev första gången han jobbade med vintage. ”Mitt designintresse började som en hobby”, berättar Andrew, som inte har någon formell utbildning inom design och inredning, utan blev headhuntad av ett designföretag efter att tidigare ha sysslat med lite av varje, bland annat sportkläder.

I början var Modernitys utbud bredare vad det gäller designers och tidsperioder men Andrew märkte snart att det som kunderna egentligen var mest intresserade av var de nordiska formgivarna; och därav valet att fokusera på just skandinavisk design. ”Man gör även ett bättre jobb om man är mindre splittrad”, säger Andrew och berättar att de gånger han frestas att köpa in andra produkter är de ofta svårare att sälja än då han håller sig till företagets kärnkoncept.

1

När han kom till Sverige hade Andrew bara ganska grundläggande kunskaper om den skandinaviska designscenen. Han hade visserligen börjat titta mer på de nordiska formgivarna efter att ha träffat Isaac några år tidigare, men under 80-talet var länder som Italien och Spanien de stora inom design och inredning och intresset för Skandinavien och dess formspråk hade inte riktigt kommit igång än. ”Det var en upplevelse att upptäcka hur mycket som fanns i Skandinavien. I Stockholm såg jag lika mycket bra design på en månad som jag hade sett i Storbritannien under 4-5 år”, berättar Andrew. Intresset för skandinavisk design i sig är ju inget nytt. Men vad innebär begreppet egentligen? ”Man kan faktiskt inte riktigt summera skandinavisk design. Det innefattar allt från stramare linjer till inslag som påminner om Jugend eller om Gaudis arkitektur”, säger Andrew och berättar att det som verkligen tilltalar honom är den enorma variation och det stora utbud som genren representerar. ”Skandinavien har alltid haft en designkultur, till skillnad från till exempel Storbritannien.”, fortsätter Andrew och förklarar att han ser en röd tråd men att det är stora skillnader mellan de tre stora nordiska designländerna, Danmark, Sverige och Finland, där Danmark briljerar med sitt enastående hantverk.

2

Modernity är ett internationellt företag och ställer regelbundet ut på de stora designmässorna. Andrew och Isaac har även ett nära, och branschunikt, samarbete med flertalet kända museer världen över. ”Jag letar hela tiden nya föremål, över hela världen.”, säger Andrew och förklarar att hans ambition är att ständigt köpa in så spännande saker som möjligt. ”Det är mycket som är viktigt när det gäller vintageföremål: vem som gjorde det, uttrycket, kvaliteten, var det har visats, proveniensen och skicket”, fortsätter Andrew och förklarar att när alla dessa aspekter stämmer, vilket inte sker så ofta, då är det något riktigt spännande man har stött på.

Andrew berättar vidare att närmare 80 % av hans tid går åt till att just leta efter föremål. I början reste han runt mycket men nuförtiden tar han ofta hjälp av internet, i kombination med sitt väl etablerade nätverk av auktionshus och kännare istället. ”Det är alltid en fördel att vara på plats personligen vid köpet, men inte alltid möjligt.”, säger Andrew och berättar att han ofta blir överraskad över till exempel skicket på ett föremål, som kan se helt annorlunda ut i verkligheten än på bild i katalogen.

3

I butikens inre del står just nu resultatet av ett inredningssamarbete med den världsberömda designern Ilse Crawford. Ilse har använt två av sina egna möbler, ett skåp i mässing och en soffa, och kombinerat dessa med föremål ur Modernitys sortiment, för att skapa ett inspirerande rum som känns både exklusivt och hemtrevligt. ”Tidigare hade vi mest saker som blivit lite över här inne. Nu kommer rummet bättre till användning.” berättar Andrew.

4

Hur inreder man då själv hemma om man sysslar med premiumdesign och vintage på heltid? ”Inte som en svensk i alla fall”, säger Andrew och förklarar att det är viktigt för honom att man inreder så att det känns rätt. Inte enligt ”accepterad god smak”. ”I Sverige köper man ofta ett helt paket, man är rädd för att blanda”, fortsätter Andrew och nämner några kända större inredningsdestinationer. ”Det blir mer spänning och själ i rummet om man använder sig av kontraster och olika stilar för att lyfta känslan. Välj varje pjäs med omsorg så brukar de fungera ihop i slutändan”, avslutar Andrew innan han övergår till att ta hand om några italienska kunder, som är i Stockholm för Designveckan och passar på att titta förbi Sibyllegatan på väg ut till inredningsmässan.

5

Modernity: Sibyllegatan 6, 114 42 Stockholm
08-20 80 25
www.modernity.se